пятница, мая 20, 2011

Шабат шалом!

Группа "Рааш" Джони Шуали - "Носеа левад" ("Еду один").
Вещь не новая, но гитары, гитары!


Увага, увага!

Напоминаю: завтра болеем за Англию!



фото: V.Jr

Меавода сусим метим

На новой работе Чу есть Моше - завотделом DBA, состоящего исключительно из русскоговорящих программистов. Однажды один из его подчиненных допустил ошибку, в результате которой огромная база данных фирмы рухнула. Начальство вызвало Моше и потребовало уволить работника. Моше отказался, отстаивая право человека на ошибку. Начальство предупредило, что тогда за следующую ошибку Моше заплатит своей должностью.

В качестве наказания Моше назначил своему подчиненному ежедневные встречи, во время которых тот должен был учить Моше русскому языку. Каждый день программист записывал на доске очередную русскую фразу на иврите с огласовками. В результате Моше стал неплохо понимать русскую речь и украшать свою ивритскую перлами из великого и могучего ("ВиМ"). Время от времени из соседнего кубика до Чу доносится "блядь" и "пиздец" с нерусским акцентом. Иногда Моше справляется "не хочет ли она есть или пить" на языке Толстого. Но наибольшее удовольствие Чу доставляяет фраза "от работы кони дохнут", произносимая с нескрываемой гедонистической решимостью.

Прикладная анторпология

Занимался с командиршами подшефной базы прикладной антропологией. На повестке дня стоял вопрос "правильно ли командирам называть своих подчиненных по имени уменьшительному?". Были предложены четыре примера:

1. Бекки - Ребекка (амер.)

2. Ками - Камила (амер.)

3. Маша - Мария (рус.)

4. Наташа - Наталья (рус.)


Одна из командирш, говорившая с сильным американским акцентом, не имела в принципе никаких проблем с именами уменьшительными, за исключением имени Ками.

- Я готова назвать ее Кэми, как полагается в случае с Камилой. Но Ками - ни в какие ворота не лезет. Так не говорят!

Я предложил взвесить плюсы и минусы использования уменьшительных имен:

"+": учитываются пожелания солдата, более неформальная связь командир-подчиненный

"-": угроза формальному авторитету командира, превращение всего дела в шутку, в случае когда солдат просит называть его какой-то кличкой или прозвищем.

Я рассказал о том, как решил использовать имя Вова вместо Владимира, из-за того, что израильтяне произносят ВладимИр с ударением на последнем слоге, что очень режет мой музыкальный слух. Вова же, произносится легко, припеваючи без напряжения.

Взвесили, но так и не определились. Я предложил оставить этот вопрос на усмотрение командира. Комроты настаивала на "единой политике".

В итоге приняли следующее решение:

1. На первом интервью солдата по прибытии на базу спрашивать о том как его правильно называть.

2. Проверить у носителей языка в комсоставе является ли это имя действительно именем уменьшительным или просто кличкой, типа "Куки", "Чико" или "Косой".

3. В случае легитимного уменьшительного именем руководствоваться личным предпочтением.


На обеде в армейской столовой вспомнил, что армейские клички являются неотменной частью солдатского эпоса в израильской армии и сопровождают героя долгое время после демобилизации. Во многих случаях народ помнит своих лидеров по их боевым погонялам, как в случаях с "Ганди", "Дадо", "Биби", "Фуад" и пр.

среда, мая 18, 2011

Stupidity, after all

Heroism, is, after all, an ideal matter. The problem of mental illness, since Kierkegaard and through Scheler, Hocking, Jung, Fromm, and many others, has been inseparable from the problem of idolatry. In what cosmology is one going to perform his heroics? If – as we have argued – even the strongest person has to exercise his Agape motive, has to lay the burden of his life somewhere beyond him, then we are brought once again to the great questions: What is the highest reality, the true ideal, the really great adventure? What kind of heroism is called for, in what kind of drama, submission to what kind of god? The religious geniuses of history have argued that to be really submissive means to be submissive to the highest power, the true infinity and absolute – and not to any human substitutes, lovers, leaders, nation-states.


From this point of view the problem of mental illness is one of not knowing what kind of heroics one is practising or not being able – once one does know – to broaden one’s heroics from their crippling narrowness. Paradoxical as it may sound, mental illness is thus a matter of weakness and stupidity. It reflects ignorance about how one is going about satisfying his twin ontological motives. The desire to affirm oneself and to yield oneself are, after all, very neutral: we can choose any path for them, any object, any level of heroics. The suffering and the evil that stems from these motives are not a consequence of the nature of the motives themselves, but of our stupidity about satisfying them. This is the deeper meaning of one of Rank’s insights, which otherwise would seem flippant. In a letter of 1937 he wrote:


Suddenly … while I was resting in bed it occured to me what really was (or is) “Beyond Psychology.” You know what? Stupidity! All that complicated and elaborated explanation of human behavior is nothing but an attempt to give a meaning to one of the most powerful motives of behavior, namely stupidity! I began to think that it is even more powerful than badness, meanness – because many actions or reactions that appear mean are simply stupid and even calling them bad is a justification.


E. Becker, p. 251

вторник, мая 17, 2011

Failed Heroics

One very interesting and consistent conclusion emerges from our overview of mental illness: that Adler was right to say that the mentally ill all have a basic problem of courage. They cannot assume responsibility for their own independent lives; they are hyperfearful of life and death. From this vantage point the theory of mental illness is really a general theory of the failures of death-transcendence. The avoidance of life and the terror of death become enmeshed in the personality to such an extent that it is crippled – unable to exercise the “normal cultural heroism” of other members of the society. The result is that the person cannot permit himself the routine heroic self-expansion nor the easy yielding to the superordinate cultural world-view that other members can. This is why he becomes a burden on others in some way. Mental illness, then, is also a way of talking about those people who burden others with their hyperfears of life and death, their own failed heroics.


E. Becker, p.248

How easy it would be if we could satisfy the yearnings of the whole human condition safely in the bedroom of our cottage. As Rank put it, we want the partner to be like God, all-powerful to support our desires, and all-embracing to merge our desires into – but this is impossible.

E. Becker, p. 247

понедельник, мая 16, 2011

Given by Hidden

We have long known, from sociology and the writings of Simmel, how important the secret is for man. The secret ritual, the secret club, the secret formula – these create a new reality for man, a way of transcending and transforming the everyday world of nature, giving it dimensions it would not otherwise possess and controlling it in arcane ways. The secret implies, above all, power to control the given by the hidden and thus power to transcend the given – nature, fate, animal destiny. Or, as Greenacre put it,”… the secret relates at its most primitive level to body organs and processes … it contains more fundamentally the struggle with the fear of death …”

The secret, in other words, is man’s illusion par excellence, the denial of the bodily reality of his destiny. No wonder man has always been in search of fountains of youth, holy grails, buried treasures – some kind of omnipotent power that would instantly reverse his fate and change the natural order of things.

E. Becker, p.237

воскресенье, мая 15, 2011

День Первый

Йом Ришон* всегда нападает внезапно, как разбойник из-за угла с бандой беспризорников, которые при виде того, как он беспощадно грабит твои заработанные честным отдыхом силы и энергии, бессовестно тянут тебя за рукава и полы души, требуя копейку внимания и угрожающих растащить твою самостность на множество мелких телефонных звонков и эсэмэсок.

И когда ты уже идешь душеободранный и нервообщипанный пешком по жаре из соседнего города в свой за машиной, которая в гараже, и уже начинаешь было потеть и жалеть о том, что не воспользовался помощью Эйби, космическая Фемида посылает тебе ангела в виде заблудшей женщины за рулем авто, остановившую меня спросить где находится промышленная зона - цель моего странствия. И поскольку умные книги учат меня не игнорировать сигналы из космоса, я предлагаю ей свои услуги гида и она довозит меня почти до ворот гаража.



* День Первый - Воскресенье (первый рабочий день недели у иудеев)